PINT

PINT steunt de Heineken kliklijn

Bierbrouwer Heineken kondigde vandaag aan de jacht te openen op horecaondernemers die een exclusief contract hebben met de marktleider, maar 'vreemd bier' schenken. Bierconsumentenvereniging PINT steunt deze actie voorzover vreemd bier onder een valse naam (bijvoorbeeld Heineken) wordt verkocht. Dit soort bierfraude moet keihard worden aangepakt. PINT vraagt echter wel om meer openheid over bier.

PINT steunt de Heineken kliklijn
Onduidelijk is echter of Heineken ook gaat jagen op vreemd bier dat gewoon onder de eigen naam en naast het gecontracteerde bier wordt verkocht. Al in oktober van het vorig jaar constateerden EIM en Koninklijke Horeca Nederland dat brouwerijcontracten de marktwerking verstoren. Op basis hiervan kondigde Heineken al aan te stoppen met het financieren van horecaondernemingen, maar kennelijk is er nog geen einde gekomen aan de brouwerijcontracten.
 
PINT waarschuwt dat brouwerijcontracten niet alleen prijsverstorend werken, maar ook de diversiteit van het aanbod van bier in de weg staan. PINT pleit daarom al jaren voor het afschaffen van deze contracten. Voor de consument is een transparante prijs voor zijn of haar bier belangrijk, maar nog belangrijker is een divers aanbod. De consument wil meer keuze en wordt hierin nu beperkt.
 
Jeroen Carol-Visser , voorzitter van PINT: 'Wij kennen genoeg voorbeelden van vertegenwoordigers van grote brouwerijen die café-eigenaren dwongen om een bier van een 'vreemde' - veelal kleinere - brouwerij van de tap te halen. Het is de consument die de dupe is van dit soort praktijken. PINT hoopt dat de brouwerijen, horecaondernemers, banken en investeerders met elkaar in gesprek gaan om een eind te maken aan de ontstane cultuur van brouwerijcontracten."

Advertenties

Opgericht op 14 oktober 1980 te Amsterdam