Top
PINT / 2013  / KLEINE BROUWERS IN DE PROBLEMEN?

KLEINE BROUWERS IN DE PROBLEMEN?

De afgelopen weken viel om uiteenlopende redenen het doek voor twee kleine brouwerijen: Christoffel Bier (Roermond) en Breugems Brouwerij (Zaandam). Dat zjin we niet gewend. De laatste jaren kwamen er alleen maar brouwerijen bij. Alle paddestoelen schoten ze uit de grond. Het werpt de vraag op of de recessie zich nu doet voelen in de brouwerijsector en of er nog meer slachtoffers zullen volgen.

Halverwege januari kwam de Rabobank met een rapport waarin werd geconcludeerd dat de vier grootste brouwerijen – AB Inbev, SABMiller, Heineken en Carlsberg – bijna de helft van de mondiale biermarkt in handen hebben en dat het voor kleine brouwers steeds moeilijker wordt om te overleven. Door fusies en overnames groeiden deze giganten in 10 jaar tijd van een mondiaal marktaandeel van 16% naar nu dus bijna 50% met schaalvoordelen en kostenreducties als gevolg.

Dit is het mondiale beeld, maar kan dit nu ook één op één worden vertaald naar de Nederlandse situatie? Het antwoord is een eenduidig nee.

De Nederlandse bier(pils)markt wordt gedomineerd door vier grote brouwers: Heineken (met de belangrijkste merken Heineken, Amstel, Brand), AB-INBev (Jupiler, Hertog Jan, Dommelsch), Grolsch (SABMiller) en het onafhankelijke Bavaria. Opvallend is dat Carlsberg nagenoeg ontbreekt in Nederland.

Over de marktaandelen is nauwelijks betrouwbare informatie bekend. De Nederlandse Brouwers vermelden dat de acht aangesloten bierbrouwerijen goed zijn voor ruim 95% van de bierproductie in Nederland. Jarenlang vermeldden zij een percentage van 99% vermeldden, maar nu lijken ze de opkomst van de kleine brouwerijen te erkennen (waar een Week van het Nederlandse Bier al niet goed voor is).

GROTE BROUWERS

De biermarkt in Nederland wordt gedomineerd door Heineken, dat naar schatting een marktaandeel heeft van bijna 50%. ABInbev, Bavaria en Grolsch zijn veel kleiner met een marktaandeel tussen de 10-20%. Een waar oligopolie dus met een dominante marktleider (Heineken). Gezamenlijk hebben naar schatting zij ongeveer 85% van de markt in handen.

Deze vier grote brouwers ‘beheersen’ dus de biermarkt en dan voornamelijk de pilsmarkt. Zij hebben te maken met een al jarenlange teruglopende pilsconsumptie. Prijsconcurrentie is zeer belangrijk in dit segment, vooral in de supermarkt waar volop met bierprijzen wordt gestunt. In de horeca speelt prijsconcurrentie een mindere rol vanwege de brouwerijcontracten en de afhankelijke positie van de Nederlandse horeca ten opzichte van de brouwerijen.

MIDDELGROTE BROUWERS

Dan zijn er nog vier middelgrote brouwers die zich van oudsher ook op de pilsmarkt begeven en die aangesloten bij de Nederlandse Brouwers. Achtereenvolgens zijn dit: Alfa, Budels, Gulpener en Lindeboom.

Gezamelijk hebben zij naar schatting een marktaandeel van ongeveer 10%. Ze worden gekenmerkt door een lange historie, waarbij de aandelen nog in meerderheid in familiehanden, of in ieder geval in vaste handen. Traditie en een lokale, regionale binding spelen een grote rol. De teruglopende pilsconsumptie en de hevige prijsconcurrentie in het pilssegment zullen hun tol eisen voor deze brouwerijen. Ze missen simpelweg de schaalvoordelen en kostenreducties van de grote jongens.

Zolang de aandelen in vaste handen blijven en een slimme strategie wordt gevolgd, kunnen deze brouwerijen overleven. Hierbij kan worden gedacht aan kwaliteit, een sterke lokale of regionale binding en een breder assortiment naast pils. Voorbeelden hiervan zijn het bronwater van Alfa en de duurzaamheidsstrategie van Gulpener.

KLEINE BROUWERS

En dan zijn we aanbeland bij de meer dan 130 kleine brouwers. Als paddenstoelen schoten zij de afgelopen 10 jaar en vooral de laatste jaren uit de grond. Gezamenlijk hebben zij nu een marktaandeel van 5% en dit aandeel is nog steeds groeiende. Onze verwachting is dat dit in de komende jaren nog zal kunnen groeien naar zo’n 10%.

Deze brouwers maken vooral speciaalbier en nauwelijks pils. Dit is ook logisch, want in de pilsmarkt kunnen zij qua prijs en kwaliteit niet concurreren met de grote en zelfs niet met de middelgrote brouwers. Zij maken liever speciaalbieren die zich in het premium-segment (hoge prijs) bevinden en waar een gunstige marge kan worden behaald.

Hoewel de speciaalbiermarkt de afgelopen jaren sterk groeiende was, is het voor de kleine brouwers nog steeds moeilijk om voet aan de grond te krijgen in supermarkt vanwege de hevige prijsconcurrentie en in de horeca vanwege de brouwerijcontracten. Zij zetten hun bier af in hun eigen proeflokaal, in speciaalbiercafe’s en in slijterijen.

Kansen zijn er volop voor deze kleine brouwers, ook de komende jaren. De speciaalbiermarkt groeit en deze groei zal ook de komende jaren door blijven gaan. Op deze markt spelen kwaliteit en varieteit een grotere rol dan prijs en dat is in het voordeel van de kleine brouwerijen die hiermee de wind in de rug hebben.

Maar er zijn ook bedreigingen, zoals te weinig professionaliteit en te weinig capaciteit bij de kleine brouwers. Prijsconcurrentie, niet alleen op de pilsmarkt, is een ander voorbeeld. Ook kleine brouwers zullen beter op hun (kost)prijzen moeten gaan letten.

Een goede strategie is essentieel om te overleven. Voorbeelden hiervan zijn een groeistrategie, de combinatie van brouwerij/proeflokaal, een lokale/regionale focus of juist een exportfocus, een onderscheidend product en onderlinge samenwerking. Juist aan dit laatste lijkt het nog weleens te ontbreken bij de kleine brouwerijen. Een gezamenlijke in- en verkoop is een voorbeeld hiervan.

CONCLUSIE

De Nederlandse biermarkt is verzadigd wat pils betreft, maar er zijn volop kansen in de speciaalbiermarkt. En dit geldt voor zowel grote, middelgrote en kleine brouwers. Maar er zijn ook belemmeringen en bedreigingen voor kleine brouwers, zoals de biermarkt die nog steeds grotendeels op slot zit in de supermarkt en in de horeca.

Geplaatst door: Nico Lammers

Geplaatst door: Webmaster algemeen

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Geen reacties

Plaats commentaar

vijf × vier =