Top
PINT / 2011  / BINDING MET BROUWERS MAKEN DE HORECA ZIEK

BINDING MET BROUWERS MAKEN DE HORECA ZIEK

DE CONSUMENT WIL EINDE VAN HORECA CONTRACTEN<br /> Brouwerijcontracten werken marktverstorend en leiden tot te hoge bierprijzen in de horeca. De binding met de brouwerijen van de horecabranche leidt tot ongewenste neveneffecten op het gebied van prijs, kwaliteit en verkrijgbaarheid. De prijs wordt kunstmatig hoog gehouden in de horeca en kleine brouwers krijgen geen kans. PINT roept de partijen op om een einde te maken aan deze ongezonde situatie.
Deze conclusie trekt bierconsumentenvereniging PINT uit het rapport Rendement en Relatie dat in opdracht van het bedrijfschap Horeca en Catering werd uitgevoerd. In dit rapport wordt geconcludeerd dat bijna tweederde van alle horecabedrijven in Nederland gebonden is aan een brouwerij. Voor cafés is dit zelfs 75%. Hierbij kan het gaan om het gebruiksrecht van een tapinstallatie, financiering of borgstelling of huur van een pand. Als tegenprestatie vloeit natuurlijk het bier van de brouwerij door de leidingen waarvoor de horecaondernemer het dubbele betaalt ten opzichte van de supermarkt.
Jeroen Carol-Visser, voorzitter van bierconsumentenvereniging PINT: “Het is een vicieuze cirkel waarin brouwerijen en horecaondernemingen elkaar in een wurggreep houden en de consument betaalt de prijs. Eind jaren negentig zagen we al kartelafspraken tussen brouwerijen waarvoor de EU forse boetes uitdeelde. Uit het rapport blijkt duidelijk dat de brouwerijen nog steeds de prijs bepalen en dat de horeca niks te vertellen heeft. In oktober is PINT al een petitie gestart tegen de verhoging van de bierprijzen in 2012, die inmiddels door duizenden consumenten is ondertekend. En nu roept PINT zowel brouwers als horecaondernemers op om een einde te maken aan de brouwerijcontracten.”
“Brouwerijen, blijf bij je leest is het devies. Ga brouwen en doe dat goed. En stop met bankieren en het spelen van pandjesbaas. Heineken kondigde gisteren vol bravoure aan dat zij gaan stoppen met de financiering van de horeca. Dit is een stapje in de goede richting, maar nog lang niet genoeg. Wat doen zij met hun tapinstallaties? En met de verhuur van hun onroerend goed? En waar blijven de overige brouwers? En waar haalt de horecaondernemer dan zijn financiering vandaan?”
“Professionalisering, schaalvergroting en herstructurering van de horecabranche is hard nodig. Al bij de start van hun onderneming verkopen veel horecaondernemers, in hun zoektocht naar financiering, hun ziel aan een brouwerij en vervolgens zitten ze in een langdurig huwelijk met deze brouwer. Als gevolg hiervan is de horecaondernemer vaak niet meer dan een zetbaas van de brouwer, die een grote invloed heeft op het beleid van de horecaondernemer.”
“Tegenover de te hoge bierprijzen in de horeca, staat het dumpen van goedkoop bier, en dan met name van pils, in de supermarkten met allerlei negatieve neveneffecten. Het berokkent schade aan het imago van bier, het stimuleert zuipketen en comazuipen en kleine brouwers krijgen nauwelijks een kans in de schappen van de supermarkt laat staan in de horeca.”
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Geen reacties

Plaats commentaar

vijftien − drie =