Top
PINT / 2016  / NATIONAAL BIERONDERZOEK 2016

NATIONAAL BIERONDERZOEK 2016

``HET GROOTSTE DEEL VAN DE BIERDRINKERS DRINKT HET LIEFST NEDERLANDS BIER``

De populariteit van (speciaal) bier groeit, evenals het aanbod. Dat is af te leiden uit de vele publicaties over bier, het ruimere aanbod van supermarkten op het gebied van speciaal bier en de uitgebreide bierkaarten in de horeca.  Ook op Social Media is een toename te zien van geïnteresseerden in bier.

Uit het Nationaal Bieronderzoek dat onlangs in opdracht van de Nederlandse Brouwers onder 1.000 bierdrinkende Nederlanders werd gehouden, blijkt dat  Nederlandse bierdrinkers steeds veelzijdiger worden in hun bierkeuze. Ruim 40 procent kiest tegenwoordig vaker voor andere bieren ten opzichte van 2 jaar geleden. Ook vinden bierdrinkers het belangrijk dat een horecagelegenheid meerdere soorten bier op de drankkaart heeft staan.

Het Nationaal Bieronderzoek is een jaarlijks onderzoek dat dit jaar voor de 12e keer wordt gepubliceerd. Het onderzoek gaat in op de beleving en waardering van bier door de Nederlandse bierdrinker. Naast dat we enkele interessante feiten terugzien in het onderzoek over verschillende biersoorten en trends, zien we ook dat de groei aan biersoorten en biermerken er voor zorgt dat de consument steeds vaker voor bier kiest i.p.v. een andere alcoholische drank en ook steeds meer gaat variëren binnen het biersegment. Daarbij is Nederlands bier favoriet, gevolgd door Belgisch en Duits bier.

De bierdrinkers uit het onderzoek vinden het belangrijk dat een horecagelegenheid meerdere soorten bier op de drankkaart heeft staan. Al met al een prettig leesbaar rapport. Of de gekozen methode juist en de groep representatief is, is moeilijk in te schatten. Een onderzoek onder de echte speciaalbier drinkers geeft vanzelfsprekend een ander beeld.

Het Nationaal bieronderzoek is hier te downloaden:
http://www.nederlandsebrouwers.nl/biersector/publicaties/nationaal-bieronderzoek/

Geen reacties

Plaats commentaar